17.05.2006
"Korupcja w świecie polityki" cz.XI
3.7 Lobbing a korupcja
3.7 Lobbing a korupcja
W Polsce, jak i w większości krajów europejskich, nie ma regulacji prawnych bezpośrednio dotyczących działalności lobbystycznej. Po aferach z Lwem Rywinem i z ustawą o biopaliwach, politycy są przekonani, że trzeba jak najszybciej uregulować tę działalność. Potrzebę uporządkowania działalności lobbingowej widzą też sami lobbyści, a kilka dużych firm z tej branży zamierza założyć stowarzyszenie, które przygotuje kodeks etyczny zawodu.
Osoby zajmujące się lobbingiem wywierają wpływ na organy ustawodawcze i wykonawcze, aby podejmowały decyzje zgodne z interesami ich klientów. Sprzyja im fakt, że większości parlamentarzystów zależy na ponownym wyborze. W krajach, gdzie tego rodzaju działalność regulowana jest ustawowo, lobbyści starają się przekonać posłów, że wypowiadają się w imieniu wyborców.
Lobbystami „mieniÄ… siÄ™ różnego rodzaju zaÅ‚atwiacze". MówiÄ…, że znajÄ… premiera, ministra i w ogóle wszystkich. Spotkani na ulicy przekonujÄ…, że "wszystko jest do zaÅ‚atwienia, tylko musi kosztować" . Do skrytek poselskich w parlamencie codziennie trafiajÄ… sterty dokumentów przygotowywanych przez rozmaite grupy nacisku. To pierwszy poziom lobbingu, stosunkowo niegroźny. Konkretne propozycje współpracy posÅ‚owie otrzymujÄ… wyÅ‚Ä…cznie podczas rozmów w cztery oczy i czÄ™sto tu koÅ„czy siÄ™ lobbing, a pojawia siÄ™ propozycja korupcyjna. "Propozycja korupcyjna" nie musi wcale oznaczać koperty z pieniÄ™dzmi. CzÄ™sto gratyfikacjÄ… za przychylność polityka czy wysokiego urzÄ™dnika sÄ… fundowane wyjazdy zagraniczne np. w postaci szkoleÅ„. ZdarzajÄ… siÄ™ też finansowane przez firmy wyjazdowe posiedzenia komisji sejmowych.
Coraz częściej padają sugestie, że niektórych posłów można po prostu przekupić. W 2000 roku w raporcie Banku Światowego na temat korupcji stwierdzono, że w 1992 roku w Polsce opłata za zablokowanie nowelizacji ustawy o kasynach gry kosztowała 500 tysięcy dolarów. Według szacunków Banku obecnie zmianę ustawy można załatwić za trzy miliony dolarów. Lobbyści są najbardziej aktywni w podkomisjach. Do przekonania jest wtedy nieduża liczba posłów. Po drugie - zainteresowanie mediów pracami podkomisji jest znacznie mniejsze. Po trzecie - posiedzenia podkomisji nie są protokołowane i ich przebieg pozostaje na zawsze tajemnicą wąskiego grona uczestników. Niektórzy z lobbystów na spotkaniach komisji i podkomisji pojawiają się jawnie jako oficjalni przedstawiciele swoich mocodawców. Zdarza się też, że dziennikarz jest jednocześnie lobbystą i wtedy jego artykuł na dany temat w rzeczywistości jest materiałem sponsorowanym, choć nikt o tym nie wie.
Opór wielu urzędników przed ustawowym uregulowaniem lobbingu bierze się stąd, że nie chcą utracić premii od zaprzyjaźnionych biznesmenów za konkretne rozstrzygnięcia. W parlamencie przegłosowano wiele ustaw, w których można dostrzec specjalnie pozostawione furtki.
PosÅ‚owie przyznajÄ…, że niezauważalne dla niefachowców drobne zmiany w specjalistycznych aktach prawnych, przynoszÄ… poważne skutki. Pozornie niewielkie, poprawki zmieniajÄ… w ustawie np. jednÄ… z definicji sÅ‚ownikowych. Efekt okazuje siÄ™ korzystny dla wybranej grupy. „Wiele inicjatyw lobbystów polega na pozostawieniu luk w ustawach i rozporzÄ…dzeniach wykonawczych co umożliwia wyprowadzenie publicznych pieniÄ™dzy do sektora prywatnego”.
Strona:
1
|
2 |
3 |
4 |
nastÄ™pna »
« Powrót
Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Aby dodać swój komentarz powinieneś się zalogować.