mafiapress
START | RSS | Kody DostД™pu | Rejestruj
 
Działalność przestępcza | Afery Paliwowe
01.06.2006

Resort wzmacnia baronów - Kontrowersyjne rozporządzenie może zaszkodzić polskim firmom

Ministerstwo Finansów chce zmienić przepisy w sprawie akcyzy na paliwa żeglugowe. Może to spowodować bankructwo polskich firm i wzmocnienie duńskich, prowadzących interesy z baronem paliwowym Janem Bobrkiem. - "Życie Warszawy".

    Projekt rozporzÄ…dzenia trafiÅ‚ – z datÄ… 14 kwietnia 2006 roku – na oficjalnÄ… stronÄ™ internetowÄ… Ministerstwa Finansów. Dotychczas obowiÄ…zujÄ…ce przepisy zwalniajÄ… z akcyzy wszystkie firmy, które handlujÄ… paliwami rejestrowanymi w skÅ‚adach podatkowych (sÄ… pod polskÄ… kontrolÄ… celnÄ…). Ulgi akcyzowe przysÅ‚ugujÄ… jedynie wtedy, gdy paliwa żeglugowe rzeczywiÅ›cie trafiajÄ… na morze, czyli na kutry rybackie i statki. Kiedy oleje opaÅ‚owe lub napÄ™dowe sÄ… sprzedawane na lÄ…d – dostawca musi zapÅ‚acić akcyzÄ™.
    Planowane rozporzÄ…dzenie zakÅ‚ada wyÅ‚Ä…czenie obrotu paliwami spod kontroli skÅ‚adów podatkowych i obÅ‚ożenie wszystkich dostawców akcyzÄ…. W resorcie finansów dziennik usÅ‚yszaÅ‚, że Departament Podatku Akcyzowego chce wyeliminować szarÄ… strefÄ™ w handlu paliwami żeglugowymi (np. barwienia oleju i sprzedaży na lÄ…d).
    – Konsekwencje bÄ™dÄ… fatalne w skutkach dla polskich spółek – tÅ‚umaczy jeden z najważniejszych Å›wiadków w Å›ledztwie przeciwko mafii paliwowej. – Dostawcy paliwa zostanÄ… zmuszeni do podniesienia ceny na oleje o trzy dolary na tonie. Wprawdzie akcyza zostanie im po kilku miesiÄ…cach zwrócona, ale i tak podwyżki cen paliw bÄ™dÄ… nieuniknione.
    Tymczasem firmy duÅ„skie, które walczÄ… z polskimi spółkami, a nie podlegajÄ… tym przepisom, sprzedawać bÄ™dÄ… taniej, bo bez kosztów akcyzy.
    SprawÄ™ już bada Prokuratura Apelacyjna w Krakowie, koordynujÄ…ca tzw. Å›ledztwa paliwowe, ponieważ na nowych przepisach zyskaÅ‚aby przede wszystkim duÅ„ska firma OW Bunker, która ma wspólne interesy z jednym z polskich baronów paliwowych – Janem Bobrkiem z nieistniejÄ…cej już firmy BGM (to wÅ‚aÅ›nie ta spółka znajdowaÅ‚a siÄ™ na szczycie mafijnej top listy). Bobrek, po zÅ‚ożeniu zeznaÅ„ obciążajÄ…cych byÅ‚ych wspólników: Arkadiusza Grochulskiego i ZdzisÅ‚awa MarszaÅ‚ka, a także byÅ‚ego ministra gospodarki Jacka PiechotÄ™, jest na wolnoÅ›ci. Nadal zarabia na obrocie paliwami.
    – PrzestÄ™pczy syndykat paliwowy już wczeÅ›niej przeforsowaÅ‚ podobne przepisy – mówi jeden z oficerów CBÅš znajÄ…cy kulisy dziaÅ‚alnoÅ›ci mafii paliwowej. – KonsekwencjÄ… byÅ‚o bankructwo kilku spółek bunkierskich, które nie uczestniczyÅ‚y w mafijnym procederze.
    Mowa o rozporzÄ…dzeniu ministra finansów z 28 marca 2000 roku, które naÅ‚ożyÅ‚o na paliwa żeglugowe niezgodnÄ… z przepisami unijnymi i praktykÄ… Å›wiatowej żeglugi akcyzÄ™, preferujÄ…c tym samym firmy Arkadiusza Grochulskiego i Jerzego Krzystyniaka z Ship-Service.
    Mimo protestów ówczesnego ministra transportu i gospodarki morskiej, ZwiÄ…zku Armatorów Polskich, dwóch opinii komisji sejmowych, blokady portów przez rybaków i peÅ‚nej wiedzy o niekonstytucyjnoÅ›ci przepisów rozporzÄ…dzenie obowiÄ…zywaÅ‚o przez caÅ‚y rok, bo tyle czasu trzeba byÅ‚o, aby wykoÅ„czyć konkurencjÄ™ mafii paliwowej.

 

« Powrót


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Aby dodać swój komentarz powinieneś się zalogować.

.