mafiapress
START | RSS | Kody DostД™pu | Rejestruj
 
Działalność przestępcza | Afery Paliwowe
22.06.2005

Wojsko a "mafia paliwowa"

Tygodnik "Przekrój" sugeruje związki o ścisłej współpracy spółek mafii paliwowej z komendą portu wojennego w Gdyni, jednostkami wojskowymi, Agencją Mienia Wojskowego i zarządzającymi wojskowymi bocznicami kolejowymi.

    DziÄ™ki tym instytucjom mafia mogÅ‚a dziaÅ‚ać w caÅ‚ym kraju. WyglÄ…da na to, że wojsko jako jedyne zmusiÅ‚o jÄ… do pÅ‚acenia paÅ„stwu. Nie wiadomo jednak, czy te pieniÄ…dze nie byÅ‚y później wyprowadzane do prywatnych spółek. Bada to prokuratura.
    Setki Å›ledztw w różnych miastach odkrywajÄ… skalÄ™ procederu nielegalnej produkcji paliw. (...) . Prokuratorzy analizujÄ… dziaÅ‚alność ponad 2300 firm. Ponad 1300 osób jest objÄ™tych prokuratorskimi zarzutami. Straty paÅ„stwa na skutek afer paliwowych prokuratura szacuje na ponad miliard zÅ‚otych. Nieoficjalnie policjanci i prokuratorzy przyznajÄ…, że kwota ta może być 10 razy wiÄ™ksza.
    Półprodukty do nielegalnego wytwarzania paliw mafiosi kupowali gdzie siÄ™ daÅ‚o. W kraju i za granicÄ…. Mafijne spółki byÅ‚y dużymi odbiorcami chemikaliów i różnego rodzaju olejów od polskich rafinerii. Z tych produktów, na przykÅ‚ad z oleju opaÅ‚owego obÅ‚ożonego znacznie niższÄ… akcyzÄ…, produkowano podÅ‚ej jakoÅ›ci olej napÄ™dowy, zarabiajÄ…c na kilkukrotnej różnicy cen. ChÄ™tnych na półprodukty byÅ‚o tak dużo, że kierownictwa rafinerii mogÅ‚y wybierać, komu sprzedać towar, a kto siÄ™ nie zaÅ‚apie. Deficyt doprowadziÅ‚ do tego, że mafia zaczęła sprowadzać chemikalia z zagranicy.
    Do tego celu mafiosi wykorzystywali port wojenny marynarki w Gdyni. Od 1996 do 2000 roku. WedÅ‚ug oficjalnego stanowiska MON współpraca portu ze spółkami paliwowymi ustaÅ‚a w 2000 roku. Rozmówcy z krÄ™gów wojskowych nieoficjalnie twierdzÄ…, że przeÅ‚adunki paliw w porcie odbywaÅ‚y siÄ™ i później.
    Od poÅ‚owy lat 90. na redÄ™ portu wojennego regularnie przypÅ‚ywaÅ‚y tankowce, które rozÅ‚adowywali żoÅ‚nierze. Importerem byÅ‚y cztery prywatne firmy, które na podstawie umów z komendÄ… portu korzystaÅ‚y odpÅ‚atnie z nabrzeża i caÅ‚ej infrastruktury technicznej marynarki.
    Te cztery firmy sÄ… doskonale znane prokuratorom badajÄ…cym mafiÄ™ paliwowÄ…. – To spółki stojÄ…ce na szczycie mafijnej struktury – przyznajÄ… prokuratorzy. ByÅ‚y to: Ship Service, SOG, Oktan i BGM Petrotrade.
    Pod koniec maja 2005 r. krakowscy prokuratorzy zatrzymali prezesa Ship Service Jerzego K. ZarzucajÄ… mu wyÅ‚udzenia i pranie brudnych pieniÄ™dzy. TrafiÅ‚ do aresztu na trzy miesiÄ…ce. BGM to z kolei firma zaÅ‚ożona przez najsÅ‚ynniejszych baronów mafii Jana Bobrka, ZdzisÅ‚awa MarszaÅ‚ka i Arkadiusza Grochulskiego. Zdaniem policji ta firma staÅ‚a na samym szczycie mafijnej struktury. BGM bez przeszkód współpracowaÅ‚ z komendÄ… portu wojennego, choć już pod koniec lat 90. na Pomorzu huczaÅ‚o, czym zajmuje siÄ™ firma.
Ślepe i głuche było Ministerstwo Obrony Narodowej, które prowadziło kilka kontroli portu wojennego. Kończyły się one stwierdzeniem, że wszystko odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    Współpraca z mafiÄ… byÅ‚a dla wojska doskonaÅ‚ym interesem. ZarabiaÅ‚a przede wszystkim instytucja, ale także jej pracownicy. Mafia z kolei dostawaÅ‚a dostÄ™p do infrastruktury technicznej i taniej siÅ‚y roboczej. WiÄ™kszość firm paliwowych nie miaÅ‚a bowiem wyszkolonego personelu, który mógÅ‚by w porcie marynarki zająć siÄ™ przeÅ‚adunkiem paliw. Robili to wiÄ™c żoÅ‚nierze. – Osoby zatrudnione do realizacji umów przeÅ‚adunków paliw w porcie wojennym w Gdyni pracowaÅ‚y na podstawie umów-zleceÅ„. WÅ›ród tych osób byli zarówno pracownicy wojska, jak i żoÅ‚nierze zawodowi – wyjaÅ›nia puÅ‚kownik Piotr Pertek, dyrektor centrum informacyjnego MON. SÅ‚owem, żoÅ‚nierze, pracujÄ…c przy przeÅ‚adunkach paliwa spółek mafii, dorabiali sobie do żoÅ‚du. Za wiedzÄ… i zgodÄ… swoich dowódców.



Strona: 1 | 2 | 3 | 4 | nastÄ™pna »

« Powrót


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Aby dodać swój komentarz powinieneś się zalogować.

.